Wat is ToM? ToM staat voor "Theory of Mind". Het is het vermogen om te begrijpen dat andere mensen hun eigen gedachten, gevoelens, en intenties hebben, en dat deze de basis vormen voor hun gedrag. Dit vermogen is essentieel voor sociaal gedrag en communicatie, omdat het ons in staat stelt om te voorspellen hoe anderen zullen handelen op basis van hun innerlijke wereld.
Waar speelt ToM een rol?
ToM is relevant in veel situaties waar sociale interactie een rol speelt. Het helpt kinderen (en volwassenen) om de gedachten en gevoelens van anderen te begrijpen, waardoor ze beter kunnen inspelen op sociale signalen. Dit begrip ontwikkelt zich normaal gesproken tussen de leeftijd van drie en zes jaar.
Wie heeft te maken met ToM-problemen?
ToM-problemen komen vaak voor bij kinderen met autisme, maar ook bij kinderen met andere stoornissen zoals ADHD, een verstandelijke handicap, of sociaal angstige en agressieve kinderen. Deze kinderen kunnen moeite hebben met het begrijpen van de intenties en gedachten van anderen, wat kan leiden tot problemen in sociale interacties.
Wanneer ontwikkelt ToM zich?
De ontwikkeling van ToM begint meestal rond het derde levensjaar. In deze periode beginnen kinderen te begrijpen dat anderen een eigen perspectief hebben dat verschilt van hun eigen perspectief. Deze ontwikkeling gaat door tot ongeveer zes jaar, wanneer kinderen in staat zijn om complexere gedachten over gedachten te vormen, zoals het begrijpen van misleiding en bedrog.
Hoe wordt ToM gemeten?
ToM kan worden gemeten met behulp van verschillende tests, zoals de ToM-test, ontwikkeld door Steerneman en collega's. Deze test meet de ontwikkeling van sociaal begrip, inzicht, en sensitiviteit bij kinderen. De test wordt afgenomen door middel van een interview dat ongeveer 45 minuten duurt en is geschikt voor kinderen van 5 tot 15 jaar.
Waarom is het belangrijk om Theory of Mind te behandelen bij mensen met autisme?
Het begrijpen van gedachten en emoties van andere mensen is belangrijk voor onze sociale interacties en communicatie. Als mensen met autisme moeite hebben met Theory of Mind, kan dit leiden tot problemen bij sociale interacties. In volgend filmpje zie je daar een voorbeeld van.
De Strange Stories Test (Happé), de Faux-pas Test (Stone, BaronCohen & Knight) en de Empathy Quotient (BaronCohen & Wheelwright) zijn vragenlijsten waarbij de TOM getest kan worden.
Theory of Mind is een fundamentele vaardigheid voor het begrijpen en voorspellen van het gedrag van anderen. Problemen met ToM kunnen leiden tot sociale uitdagingen, vooral bij kinderen met autisme en andere stoornissen. Het meten en begrijpen van ToM kan helpen bij het ontwikkelen van interventies om sociale vaardigheden te verbeteren.
Bronnen: Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Skinner, R., e.a. (2001). The Autism Spectrum Quotient (AQ): Evidence from Asperger syndrome/high-functioning autism, males and females, scientists and mathematicians. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31, 5-17.
Happé, F. (1994). An advanced test of theory of mind: understanding of story character thoughts and feelings by able autistic, mentally handicapped, and normal children and adults. Journal of Autism and Developmental Disorders, 24, 129-154
Stone, V.E., Baron-Cohen, S., & Knight, R.T. (1998). Frontal lobe contributions to Theory of Mind. Journal of Cognitive Neuroscience, 10, 640-656.
Baron-Cohen, S., & Wheelwright, S. (2004). The empathy quotient: an investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning autism, and normal sex differences. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34, 163-175.
Comments