top of page
Foto van schrijver GJ de Heus

Jargon: Duidelijke taal bij autisme voorkomt cognitieve overbelasting

Docent geeft les

In de wereld van leren en onderwijs is het gebruik van jargon en moeilijke woorden een veelvoorkomend fenomeen. Hoewel deze termen vaak worden gebruikt om complexe concepten te beschrijven, kunnen ze voor sommige mensen met autisme, leiden tot cognitieve overbelasting en moeilijkheden bij het leren. Het is daarom essentieel om rekening te houden met de impact van taalgebruik op het leerproces en manieren te vinden om cognitieve overbelasting te voorkomen.


Volgens de cognitieve multimediatheorie is het introduceren van nieuwe termen vóór de inhoud een effectieve strategie om het leren te bevorderen. Door lerenden vooraf kennis te laten maken met de gebruikte termen, wordt cognitieve overbelasting voorkomen en kunnen ze zich vervolgens concentreren op het begrijpen van de nieuwe informatie. Dit proces stelt hen in staat om de nieuwe informatie te integreren met reeds bekende termen, waardoor het leerproces soepeler verloopt.


Het tegelijkertijd introduceren van nieuwe termen en nieuwe informatie kan leiden tot een overweldigende hoeveelheid prikkels voor de lerende, wat de verwerking en het begrip van de informatie bemoeilijkt. Voor mensen met autisme, die vaak gevoeliger zijn voor sensorische overbelasting en moeite hebben met het verwerken van meerdere prikkels tegelijkertijd, kan dit bijzonder uitdagend zijn. Het resultaat kan zijn dat de informatie niet effectief wordt opgenomen en het leerproces wordt verstoord.

Om cognitieve overbelasting te voorkomen en het leren te vergemakkelijken, is het daarom van cruciaal belang om taalgebruik te vereenvoudigen en jargon zoveel mogelijk te vermijden, vooral bij het werken met individuen met autisme. Dit betekent het gebruik van duidelijke en eenvoudige taal die gemakkelijk te begrijpen is voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of cognitieve capaciteiten.


Voor leerkrachten, trainers en andere professionals in het onderwijs is het belangrijk om bewust te zijn van de impact van taal op het leerproces en om strategieën te gebruiken die cognitieve overbelasting helpen voorkomen. Door nieuwe termen vooraf te introduceren, complexe taal te vermijden en informatie stapsgewijs aan te bieden, kunnen zij een inclusieve leeromgeving creëren waarin alle leerlingen de kans krijgen om te gedijen en te groeien.


Kortom, bij het streven naar effectief leren is het vermijden van jargon en moeilijke woorden een belangrijke stap om cognitieve overbelasting te voorkomen, met name bij mensen met autisme. Door duidelijke taal te gebruiken en nieuwe termen vooraf te introduceren, kunnen we het leerproces toegankelijker maken en de kans vergroten dat alle leerlingen succesvol zijn in hun leertraject.

21 weergaven0 opmerkingen

Comments


Help autismeportaal up-to-date te houden
Laat een eenmalige donatie achter en krijg toegang tot exclusieve blogs en programma's.

Bedankt dat je ons helpt het verschil te maken!

bottom of page