In het onderwijs is het gebruikelijk om te focussen op één onderwerp tegelijk, een benadering die bekend staat als 'blokken'. Echter, recent onderzoek heeft aangetoond dat deze conventionele methode niet altijd de meest effectieve manier van leren is. In plaats daarvan daagt het concept van 'interleaving' deze traditionele aanpak uit en biedt het een veelbelovende alternatieve strategie die ook bij mensen met autisme effectief kan zijn.
Interleaving houdt in dat taken of vaardigheden binnen één leertraject worden gemengd, in plaats van ze achter elkaar te behandelen. Deze aanpak dwingt de hersenen om harder te werken en versterkt de geheugenassociaties, wat resulteert in een betere retentie van informatie. Het sleutelprincipe is afwisseling in de leerstof, hoewel het belangrijk is om niet te vaak van onderwerp te wisselen om cognitieve overbelasting te voorkomen. Bij het toepassen van interleaving is het dan ook van belang om de juiste balans te vinden tussen afwisseling en consistentie.
Hoewel er geen vaste formule bestaat voor hoe vaak men van onderwerp moet wisselen, is het algemene advies om niet meer dan twee tot drie onderwerpen per les van 3 tot 5 minuten te bespreken. Deze gedoseerde benadering zorgt ervoor dat leerlingen voldoende tijd hebben om zich te concentreren op elk onderwerp, terwijl ze toch profiteren van de voordelen van interleaving.
Voor mensen met autisme kan interleaving een waardevolle strategie zijn om het leerproces te verbeteren. De afwisseling in onderwerpen kan helpen om de interesse en betrokkenheid te behouden, terwijl het tegelijkertijd de cognitieve flexibiliteit en het vermogen om informatie te generaliseren kan verbeteren. Bovendien kan interleaving bijdragen aan het verminderen van repetitieve patronen en het vergroten van de variëteit in het leren, wat vooral gunstig kan zijn voor mensen met autisme die gevoelig zijn voor monotone activiteiten.
Naast interleaving is elaboratie een andere waardevolle techniek die kan worden toegepast om het leerproces te versterken, met name bij mensen met autisme. Elaboratie vraagt studenten om verder te kijken dan de aangeboden informatie en deze te koppelen aan reeds verworven kennis. Dit proces stimuleert actief denken en helpt bij het verankeren van nieuwe informatie in het langetermijngeheugen, waardoor de kans op vergeten wordt verkleind.
Kortom, het toepassen van interleaving en elaboratie biedt een effectieve leerstrategie die zowel bij mensen met autisme als bij anderen kan leiden tot betere leerresultaten. Door af te wisselen tussen onderwerpen en actief informatie te genereren, kunnen lerenden hun cognitieve vaardigheden versterken en een dieper begrip ontwikkelen van de leerstof. Het is dan ook de moeite waard voor docenten en begeleiders om deze benaderingen te integreren in hun lespraktijken, met als doel een inclusieve leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen kunnen gedijen.
Comments